Airsoftens Allmänna Regelramverk
AAR är en mall – inte ett färdigt regelverk
Den hjälper dig som arrangör att skapa tydliga, igenkännbara regler för dina spel – med samma rubriker och struktur som andra arrangörer använder. Spelare känner igen sig. Du sparar tid.
Ladda ner mallen
Använd rubrikerna och numreringen när du bygger dina regler. Om en rubrik inte passar ditt spel – hoppa över den. AAR är flexibel, men håller strukturen.
AAR utvecklas nu - ge gärna din feedback!
Tycker du något saknas? Fungerar inte rubrikerna för ditt spel? Har du ett helt nytt behov? Fyll i formuläret längst ner på sidan – vi lyssnar och justerar löpande! Målet är att ha version 1.0 klar 1 augusti 2025.
Airsoftens Allmänna Regelramverk
1. Grundprinciper
- 1.1 Deltagande- och ordningsregler
- 1.2 Krav på personlig basutrustning
- 1.3 Spelanda, gemenskap & fair play
- 1.4 Vid regelbrott
Exempel och förklaringar
Grundprinciper och obligatoriska ordningsregler. Viktigt att alla läser detta.
1.1 Deltagande- och ordningsregler
Exempel:
– Åldersgräns och målsmans godkännande
– Regler för parkering och safe-zone.
1.2 Krav på personlig basutrustning
Exempel:
– Skyddsglasögon (ansiktsmask för minderåriga)
– Utrustning markerad (obligatorisk) på packlistan
– Ifyllt medical-card.
1.3 Spelanda, gemenskap & fair play
Exempel:
– Ta din träff
– Lita på att andra spelar ärligt
– Att sprida rykten om ett regelbrott är lika allvarligt som regelbrottet självt
1.4 Vid regelbrott
Exempel:
– Först varning, sedan avvisning från spelet
– Arrangören har sista ordet i tolkningsfrågor
2. Vapen
- 2.1 Trim, BBs, och hur du får skjuta
- 2.2 Magasin, laddning och ammunition
- 2.3 Särskilda regler för olika vapenklasser
- 2.4 Övriga vapenregler
Exempel och förklaringar
Viktiga vapenregler. Kommer tidigt för att alla spelare ska läsa och förstå.
1.1 Trim, BBs, och hur du får skjuta
Exempel:
– 2020tabellen gäller
– Semi-only – ingen full-auto
– Endast bio-BBs tillåtna
– Du får endast skjuta ut genom en springa stor som en A4
– Alltid kolv mot axel innan du skjuter.
1.2 Magasin, laddning och ammunition
Exempel:
– Laddning i fält inte tillåtet
– Max mid-cap tillåtet
1.3 Särskilda regler för olika vapenklasser
Exempel:
– LMG är tillåtet att skjuta burstar
– Vapenklassen DMR inte tillåten.
1.4 Övriga vapenregler
Exempel:
– Knife-kill dödar helt tyst och utan bleed-time
– Pang-regel finns inte
– GBBR tillåts skjuta full auto
– Low-cap tillåts ladda om på fältet
3. Träff
- 3.1 Vad räknas som träff – och inte?
- 3.2 Bleedout – vad händer direkt efter träff?
- 3.3 Medic och förflyttning av träffade
- 3.4 Respawn – hur du kommer tillbaka i spel
- 3.5 Sköldar, kroppsskydd och liknande
Exempel och förklaringar
Vad gäller när du blir träffad? Det ska spelarna få reda på när de läser detta avsnitt.
3.1 Vad räknas som träff – och inte?
Exempel:
– Träff på kropp och utrustning räknas som träff
– Vapenträff slår ut vapnet men inte spelaren
– Ricochet räknas inte som träff
3.2 Bleedout – vad händer direkt efter träff?
Exempel:
– 5 minuter bleedout, obligatorisk, du måste alltid vänta ut tiden
– Man kan bli lootad när man “bleedar” men inte efter bleed-tiden gått ut.
1.3 Medic och förflyttning av träffade
Exempel:
– Medic genom att vira på bandage. Bandage ska vara 2 meter långt och 5cm brett
– Du kan bli medicad en gång, andra träffen är du utskjuten
– Alla spelare kan medica varandra
– Särskilt utsedd medic kan medica en gång till
– Utskjutna kan inte gå och inte prata – ska de flyttas måste de bäras eller släpas
1.4 Respawn – hur du kommer tillbaka i spel
Exempel:
– Respawn på specifikt utsedda platser var 5e minut
– Gå tillbaka 300 meter och vänta 30 minuter.
– Uppdraget du höll på med är förlorat.
1.5 Sköldar, kroppsskydd och liknande
Exempel:
– Kroppsskydd och hjälm ger 5 min extra bleedtime men måste väga minst 10 kg
– Sköldar skyddar mot all boll – räknas inte som träff
4. Effekter & hjälpmedel
- 4.1 Handgranater
- 4.2 Rök & pyro
- 4.3 Laser, NVG & thermal
- 4.4 Minor & fällor
- 4.5 Artilleri & indirekt eld
- 4.6 Drönare
Exempel och förklaringar
Särskilda regler för stridshjälpmedel och indirekt eld.
3.1 Handgranater
Exempel:
– Alla varianter tillåtna
– Endast gas- eller fjäderdrivna granater tillåtna.
3.2 Rök & pyro
Exempel:
– Ingen hemmagjord pyro tillåten.
– All medhavd pyro ska godkännas av arrangör
1.3 Laser, NVG, thermal
Exempel:
– Laser totalförbjudet
– Thermal och NVG får endast användas på natten.
1.4 Minor & fällor
Exempel:
– Minor placeras ut av särskilt utsedd Engineer genom 2 minuter handpåläggning på minan.
– Samma förfarande för att desarmera en mina.
1.5 Artilleri & indirekt eld
Exempel:
– Artilleri skjuts av arrangör
– Spelare måste ta skydd inom 10 sekunder eller räknas som utskjutna
1.6 Drönare
Exempel:
– Drönare tillåtna, men endast för spaning
– Drönare får inte nedkämpas
5. Nattspel
- 5.1 Trim, BBs, vapen
- 5.2 Övriga nattregler
Exempel och förklaringar
Särskilda regler för nattspel.
5.1 Trim, BBs, vapen
Exempel:
– Tracer är krav på natten.
– Endast CQB-vapen
5.2 Övriga nattregler
Exempel:
– Röd blinkande lampa används för att indikera träff på natten – inte träffduk.
6. Utseende och immersion
- 6.1 Utseendemässiga uniform- och vapenkrav
- 6.2 Lag-/faktion-/sidaspecifika regler
- 6.3 Övriga rollspel- och LARP-specifika regler
Exempel och förklaringar
Regler för spelets faktioner.
6.1 Utseendemässiga uniform- och vapenkrav
Exempel:
– NATO-sidan måste ha multicam och AR-plattform,
– Ryssidan ryska uniformer och AK
6.2 Lag-/faktion-/sidaspecifika regler
Exempel:
– NATO har rules of engagement – skjut endast om ni blir angripna.
6.3 Övriga rollspel- och LARP-specifika regler
Exempel:
– Vill du inte delta i t.ex. förhör kan du alltid säga “game off” eller lägga en knuten näve på huvudet för att signalera “off-game”
7. Roller och organisation
- 7.1 Specialroller (medic, engineer, marksman, etc)
- 7.2 Hur spelet leds (HQ, commanders, etc)
- 7.3 Radiosamband & kommunikation
Exempel och förklaringar
Förklara hur spelet leds samt särskilda regler för spelets specialroller.
7.1 Specialroller (medic, engineer, marksman, etc)
Exempel:
– Medic: Får bära extra bandage och medica spelare en andra gång
– Engineer: Kan placera och desarmera minor
7.2 Hur spelet leds (HQ, commanders, etc)
Exempel:
– Varje sida har sitt eget HQ som ger ut uppdrag och order.
– Uppdrag fås genom radio på vissa specifika tidpunkter
– Inga uppdrag, fritt spel!
7.3 Radiosamband & kommunikation
Exmepel:
– Avlyssning av motståndarnas kanaler förbjuder
– Särskilt utsedda radiokanaler av arrangör måste användas
8. Fordon
- 8.1 Fordonsklasser
- 8.2 Obligatoriska säkerhetsregler
- 8.3 Hur fordon slås ut
- 8.4 Reparation och respawn
Exempel och förklaringar
Förklara vad som gäller för fordon – hur man får köra, hur man skjuter ut dem, etc.
8.1 Fordonsklasser
Exempel:
– Heavy armored vehicle
– Armored vehicle
– Vehicle
– Alla fordon fordon måste markeras med flagga i lagets färg
8.2 Obligatoriska säkerhetsregler
Exempel:
– Högst 30km/h
– Får endast köras på markerade vägar på kartan
8.3 Hur fordon slås ut
Exempel:
– Auto-skur i motorhuven
– Granat som detonerar under bilden
– Skjut med särskild anti-fordons utrustning
8.4 Reparation och respawn
Exempel:
– Utskjutet fordon måste ha varningsblinkers på
– Fordon har 2 timmar respawn i tillbaka i egen bas
– Mechanic kan laga bil genom 5 min handpåläggning inom 10 min från att bilen blev utskjuten
9. Övrigt
- 9.1 Specialterräng/områden med särskilda regler
- 9.2 Övriga spelspecifika regler
Exempel och förklaringar
Förklara övrigt som spelarna behöver känna till om spelområdet eller spelet.
9.1 Specialterräng/områden med särskilda regler
Exempel:
– Spelare får inte röra sig längs järnväg, men det är tillåtet att passera det när säkert
9.2 Övriga spelspecifika regler
Exempel:
– Övrigt viktigt – Ha kul och agera utifrån att ge alla andra en bra upplevelse!
Ge gärna din feedback!
Funkar AAR för dina regler? Ser du något som saknas, behöver tas bort, eller ändras? Hör gärna av dig!